Monday, August 12, 2013

Siapa Susan Boyle???



PERSONALITI
Susan Magdalane Boyle lahir pada 1 April 1961. Ia dikenali sebagai seorang penyanyi asal Skotlandia yang menarik perhatian dunia setelah menyertai Britain’s Got Talent pada 11 April 2009. Dalam program tersebut, ia menyanyikan lagu I Dreamed a Dream dari Les Misérables.
KARIER
Sebelum mengikuti sebuah program pencarian bakat di negerinya, Susan Boyle bukanlah siapa-siapa. Namun semenjak ia mengikuti program Britain’s Got Talent musim ketiga pada 2009, namanya langsung menjadi terkenal seluruh dunia.
Juri acara tersebut, Simon Cowell, Amanda Holden dan Piers Morgan dan beserta seluruh penonton pada malam itu hanya memandang sebelah mata pada perempuan kelahiran Blackburn, West Lothian, Skotlandia ini. Tapi semua pandangan itu bertukar menjadi kagum apabila Susan mulai menyanyi lagu I Dreamed A Dream. Suaranya memukau ketiga juri pada malam 11 April 2009. Bahkan Amanda (juri) sambil terharu, seluruh penonton dan juri memberikan standing applause padanya.
Sejak saat itu, nama Susan Boyle menjadi terkenal. bahkan videonya di YouTube telah disaksikan oleh jutaan orang di dunia.
Kemampuan menyanyi Susan telah dilihat sejak lama. Ia gemar datang ke pertunjukan-pertunjukan teater untuk melihat persembahan penyanyi profesional. Ketika berusia 25 tahun, Susan pernah terlibat filem-filem independen dan menyanyikan lagu I DON’T KNOW HOW TO LOVE HIM. Susan juga sempat mengikuti kelas lakonan di Edinburgh Acting School.
Pada 1999, Susan merakam suaranya dalam lagu Cry Me A River untuk sebuah acara amal. CD Rakaman ini sendiri hanya diedarkan di daerah tempat tinggalnya, Whitburn, West Lothian. Ketika itu, CD ini mampu terjual hingga 1000 keping.
Dalam malam akhir Britain’s Got Talent 2009, akhirnya Boyle mendapat tempat kedua tewas kepada kumpulan tarian Diversity.

No comments:

Post a Comment

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Shafee Live