Tuesday, August 13, 2013

Rumah Terkecil Di Dunia


 Rumah TumbleweedSejak tahun 1997, Jay Shafer dari Syarikat Tumbleweed Tiny House telah tinggal di rumah yang lebih kecil daripada kebanyakan orang. Walaupun kecil, reka bentuk rumah kabin ini terdapat ruang kerja, bilik tidur, bilik mandi (dengan tandas dan pub mandi) dan ruang tamu. Reka bentuk termasuk anjung juga dibuat supaya pemilik rumah boleh duduk dan menikmati ruang terbuka.



Micro Compact Home
 Ukurannya hanya 266 sentimeter persegi, Micro Compact Homes mempunyai ruang untuk dua katil double, bilik mandi, lobi, ruang makan untuk 4-5 orang, dapur dan teknologi hiburan terkemuka. Ia cukup untuk membuat anda mahu kekal di dalamnya.

 
 Toronto's Little House
 Terletak di antara rumah-rumah bersaiz biasa, rumah ini tidaklah yang paling kecil di dunia, tetapi ia mungkin yang paling kecil di Toronto, Kanada. Mempunyai 312 kaki persegi ruang, Little House telah menarik ramai pembeli di pasaran baru-baru ini. Selebriti Ellen DeGeneres telah melahirkan rasa minat untuk memiliki rumah kecil seperti ini pada masa akan datang.


 
Rollit HomesPelajar di Universiti Karlsruhe di Jerman mereka rumah-rumah modul bergaya, yang dibina untuk menggabungkan pelbagai kegunaan di dalam satu ruang tamu yang kecil. Fungsi rumah seperti roda tikus ini; pemilik rumah boleh mengubah struktur rumah dengan berjalan di tengah-tengah dan memutarkannya. Dengan kelebihan dapat melakukan senaman harian, unit ini juga boleh menempatkan katil, kerusi ruang tamu, meja, pancuran air, tandas, atau sinki dapur - semua dalam ruang yang sama!

 
Eco Bike Trailer
Paul Elkins pereka basikal trailer ini bertujuan untuk mendapatkan tempat tinggal dan menyertai sekitar Burning Man Festival . Terdapat hanya satu ruang sahaja dan jika anda mahu menggunakan tandas anda perlu keluar kerana tidak terdapat tandas pada rumah ini, tetapi ia terdapat kipas angin dan dilengkapi dengan kuasa sistem solar dan sistem pemanas. 


 
 Smallest House in Great Britain
 Juga dikenali sebagai Quay House, Rumah Terkecil di Britain ini adalah salah satu tarikan pelancong di Conwy, Wales. Berukuran hanya 10 kaki dan lebarnya 6 kaki, ia tetap menjadi tarikan bagi penghuninya . Sehingga tahun 1900, rumah ini pernah diduduki oleh seorang nelayan yang tingginya 6 kaki 3 inci. Adalah sukar untuk percaya ada ruang untuk dapur, air paip, kabinet belakang dan katil.

 

 Twelve Cubed Mini Home
 Menurut Twelve pereka Cubed, rumah kecil ini mempunyai mesin basuh pinggan mangkuk, microwave dan oven, bilik mandi, almari, dan cahaya semulajadi. Reka bentuk model rumah ini adalah untuk membolehkan lebih ramai orang untuk hidup dan memiliki rumah, reka bentuk yang cantik serta memenuhi keperluan penghuni.

 
 Nano House
 Direka bagi membantu menyelesaikan pemilikan rumah di dunia, rumah ini hanya berukuran 25 meter persegi. Nano Sistem rumah Hidup juga dilengkapi dengan sistem solar untuk penjimatan tenaga. Keadaan ruang dan bilik yang boleh ditukar membuatkan rumah ini lebih menarik.

No comments:

Post a Comment

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Shafee Live