Monday, August 12, 2013

5 Negeri Terkecil Dunia

Berikut adalah antara senarai negeri terkecil dunia. Negeri-negeri ini kebanyakannya hanya mempunyai keluasan 200 batu persegi sahaja.

    
Vatican City - 0.2 km persegi - negeri yang paling kecil di dunia, Vatican mempunyai penduduk seramai 770, tiada seorang pun daripada mereka adalah penduduk tetap. Negara kecil yang mengelilingi St Peter Basilica adalah pusat ibadat untuk dunia Roman Katolik (lebih 1 bilion penganut). Juga dikenali sebagai Holy See, Vatican City dikelilingi oleh Rom, Itali.

    
Monaco - 0.7 batu persegi - Keadaan kecil Monaco terletak di sepanjang Riviera Perancis di pantai Mediterranean Perancis berhampiran Nice. Satu yang menarik 32,000 orang tinggal di negeri ini dikenali untuk Monte Carlo di kasino dan Puteri Grace. Ia telah merdeka di luar dan-on sejak abad ke-13.

 Nauru - 8.5 batu persegi - The 13,000 penduduk di kepulauan Pasifik Nauru bergantung kepada mengurangkan deposit fosfat. Negeri ini mencapai kemerdekaan pada tahun 1968 dan sebelum ini dikenali sebagai Pulau Pleasant.

    
Tuvalu - 9 batu persegi - Tuvalu terdiri daripada 9 kepulauan karang di sepanjang rantaian batu 360 dalam Polynesia. Mereka mencapai kemerdekaan pada tahun 1978. Bekas Kepulauan Ellice adalah rumah kepada 12,000.

    
San Marino - 24 batu persegi - Terletak di Gunung. Titano di utara tengah Itali, San Marino mempunyai 29,000 penduduk. Negara ini mendakwa menjadi negeri yang tertua di Eropah, yang telah ditubuhkan pada abad keempat.

No comments:

Post a Comment

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by Shafee Live