Anda peminat filem seram? Anda ternanti-nantikan filem
seram Hong Kong "Tales from the Dark Part II" yang bakal ditayangkan
Ogos ini? Anda mengaku diri anda 'horror
enthusiast'?
Semua orang tahu, Asia merupakan benua yang paling 'pro' dalam genre
seram. Kita punya mitos, tahyul, dan legenda. Kita juga punya pelbagai
jenis spesis hantu, dari pontianak, pocong, langsuir, hantu raya, hantu
kopek, jerangkung, dan lain-lain.
Malah di Jepun, anda ditakutkan dengan spesis hantu seperti onryo (hantu
putus cinta), ubume (hantu mati bersalin), goryo (hantu berdendam),
zashiki warashi (hantu budak), dan funayurei (hantu kapal). Itu belum
masuk bab yokai dan obake lagi!
Jadi, jika anda jawab YA pada semua soalan tersebut, pasti anda sudah
menonton filem-filem seram Asia seperti yang di bawah. Jika anda jawab
TIDAK, kami mengesyorkan agar anda menonton semuanya!
Coming Soon (2008)
Filem ini merupakan filem arahan Sokpon Sudapisit, penulis bersama filem
"Shutter" dan "Alone". Jika anda peminat filem seram Thailand, anda
pasti tahu dua filem yang disebutkan itu merupakan antara filem seram
Thailand paling hit di seluruh dunia.
Jika filem "Shutter" berlatarkan kisah seorang jurugambar, "Coming Soon"
(yang mendapat namanya daripada perkataan yang biasa digunakan di
poster untuk mengiklankan filem akan datang) berlatarkan sebuah pawagam.
Ia berkisar tentang seorang operator projektor bernama Shane yang
membuat salinan cetak rompak sebagai kerja sampingannya. Peristiwa aneh
berlaku satu demi satu apabila rakannya hilang ketika sedang cuba
membuat salinan sebuah filem tentang Shomba, hantu wanita gila yang
menculik dan membutakan mata kanak-kanak.
Jika anda sukakan 'twist', filem ini sesuai untuk anda. Jangan risau,
twist dalam filem ini bukan klise seperti 'rupa-rupanya dia gila' atau
'rupa-rupanya semua ini hanya mimpi'.
Jigoku (1960)
Anda mungkin menganggap filem seram Jepun tahun 60-an ini sudah terlalu lama, malah seusia dengan filem "Antara Dua Darjat"!
Tapi filem ini, arahan Nobuo Nakagawa yang dikenali dalam industri filem
Jepun kerana karya-karya bergenre seram dan diilhamkan dari kisah
rakyat, merupakan sebuah filem yang mungkin sesuai untuk menginsafkan
anda. Malah para pengkritik memilih filem "Jigoku" (Neraka) ini kerana
elemen aneh-ngeri yang sinonim dengan filem-filem Jepun zaman sekarang,
seperti "Ranpo Noir" dan "Okaruto".
"Jigoku" dipersembahkan dalam dua bentuk, di mana separuh masa
pertamanya dihabiskan untuk menceritakan kisah beberapa pendosa duniawi,
dan separuh masa kedua menunjukkan apa yang berlaku kepada semua insan
berdosa tersebut di alam akhirat. Mungkin separuh masa pertama itu agak
membosankan, tapi itu hanyalah untuk mempersiapkan anda sebelum anda
dikejutkan dengan imejan demi imejan, babak demi babak seksaan di neraka
– menjadikan filem ini antara filem gore terawal di Jepun.
Juga mungkin buat anda ambil wuduk dan tunaikan solat dengan segera!
Ju-On: The Grudge (2002)
Sebuah rumah yang nampak normal tapi dipenuhi sejarah hitam. Hantu
wanita pendendam yang memulakan kegilaan filem-filem seram dengan imej
hantu merangkak. Hantu budak berwarna biru pucat yang memberi isyarat
kehadirannya dengan ngiauan kucingnya yang berwarna hitam. Kejutan demi
kejutan dan gangguan hantu tanpa ada sebab rasional.
"Ju-on: The Grudge" arahan Takashi Shimizu merupakan filem seram yang
buat anda rasa takut kepada tangga dan bunyi ngiauan, dalam masa yang
sama buat anda berkerut dahi kerana tidak tahu kenapa roh Saeki Kayako
harus membunuh orang yang tidak berdosa. Sekalipun ia merupakan filem
pertama yang ditayangkan di pawagam, konsep hantu 'onryo/zashiki
warashi' dalam bentuk anak-beranak Saeki Kayako dan Toshio ini bermula
pada tahun 1998, apabila Shimizu menghasilkan dua filem pendek berjudul
"Katasumi" (filem pertama menampilkan Saeki Kayako) dan "4444444444"
(filem pertama menampilkan watak Toshio).
Sekalipun ia dianggap antara filem paling menyeramkan di Jepun,
malangnya, filem adaptasi Hollywoodnya tidak mendapat sambutan hangat.
Ya, terima kasih Hollywood kerana memusnahkan setiap filem seram Asia
yang wujud di muka bumi.
Shutter (2004)
Filem arahan Banjong Pisanthanakun dan Parkpoom Wongpoom ("4bia", "Pee
Mak") ini merupakan antara filem seram Thailand pertama yang benar-benar
berjaya menarik perhatian dunia, sekalipun ia merupakan filem cereka
sulung arahan kedua-dua pengarah tersebut.
Filem yang dilakonkan oleh si kacak Ananda Everingham sebagai jurugambar
bernama Tun ini bermula apabila kereta yang dipandu teman wanitanya
Jane terlanggar seorang wanita. Tun mula mengalami kejadian-kejadian
aneh yang membuatkan dia sangka ia ada kaitan dengan wanita yang
dilanggar Jane. Namun apabila rakan-rakan baiknya mula membunuh diri
seorang demi seorang, Tun menyedari bahawa kejadian aneh tersebut ada
kaitan dengan masa lampaunya.
Filem ini turut mendapat perhatian kerana menggunakan konsep 'spiritual
photography' dan turut memaparkan beberapa contoh 'foto berhantu' yang
menjadi subjek kegemaran ramai. Sebuah filem adaptasi Hollywood dibuat
pada tahun 2008 dan beberapa filem ciplak lain turut dihasilkan, tapi
kita tidak perlu bercakap tentang filem entah apa-apa itu.
A Tale of Two Sisters (2003)
Ada banyak filem-filem seram yang datang dari Korea Selatan, dan
kebanyakannya menggunakan teknik yang sama – wanita berambut panjang,
syot yang nampak berseni tapi menyeramkan, dialog yang sukar difahami,
perbualan yang lebih banyak menung dari interaksi, dan pengakhiran
dengan twist 'masalah mental'.
"A Tale of Two Sisters" tidak ada bezanya, namun ia menjadi antara filem
seram psikologi yang paling berkesan antara yang lain. Filem arahan Kim
Ji-woon ("I Saw the Devil") ini berkisar sebuah keluarga dengan sejarah
hitam masing-masing, secara khususnya adik-beradik Su-mi dan Soo-yeon
dan hubungan mereka dengan si ibu tiri kejam, Eun-joo.
Filem yang diilhamkan dari sebuah cerita rakyat bertajuk "Janghwa
Hongryeon Jeon" ("Kisah Jang-hwa dan Hong-ryeon") ini turut menaikkan
nama pelakon remaja Moon Geun-yeong ("Cheongdamdong Alice"). Ia juga
diadaptasi oleh Hollywood dengan tajuk "The Uninvited" lakonan Emily
Browning dan Elizabeth Banks.
Noroi (2005)
Hollywood mungkin mempopularkan genre 'found footage/mockumentary'
melalui filem "The Bair Witch Project" dan terus menghasilkan lebih
banyak filem sedemikian dengan francais "Paranormal Activity", "The Last
Exorcism" dan sebagainya. Namun anda harus akui, filem "Noroi" arahan
Koji Shiraishi ("Okaruto") berada di satu tahap berbeza, apatah lagi
bila berlatarkan sejarah Jepun yang dipenuhi kepercayaan tahyul tentang
dewa-dewa,
yokai dan
obake.
Kisah "Noroi" dipecahkan ke beberapa bahagian – si artis idola yang
mengalami gangguan aneh selepas menyertai satu program berkonsep
paranormal, si wartawan yang sedang menyiasat fenomena-fenomena aneh
sekitar Jepun, seorang budak perempuan dengan kuasa psikik yang telah
diculik dari keluarganya, dan seorang psikik gelandangan yang membalut
dirinya dengan kertas aluminium kerana takut dengan 'bakteria
paranormal'. Semuanya akhirnya berjaya disatukan si wartawan dan
dikaitkan dengan syaitan bernama Kagutaba dan upacara penyembahan yang
dilakukan untuk mengamankannya.
Kehebatan "Noroi" terletak pada susunan bahagian filemnya, membuatkan
anda terus setia menonton dari mula hingga akhir tanpa sedikit pun rasa
bosan. Malah intensitinya dikekalkan sehingga pengakhirannya yang boleh
buat anda rasa seriau satu badan!
Ring (1998)
Usah dibincangkan filem remake Hollywoodnya. Sekalipun filem itu
dianggap satu kejayaan dan menaikkan status filem-filem seram Asia di
Barat, ia tidak sama dengan filem asal arahan Hideo Nakata ("Dark
Water") ini.
Tapi yang menariknya, filem "Ring" ini (atau "Ringu", jika anda mahu
sebutan yang paling tepat) merupakan filem adaptasi dari novel "Ring"
karya Koji Suzuki, yang juga sebenarnya diilhamkan dari cerita rakyat
Jepun, "Bancho Sarayashiki" (jika anda pernah baca komik "Doremon", anda
pasti tahu kisah si hantu yang mengira piring).
Tapi persamaannya berakhir di situ. Novel karya Koji Suzuki lebih
bersifat saintifik berbanding paranormal, di mana semua kejadian yang
berlaku melibatkan si hantu berambut panjang Sadako disebabkan virus
yang bergabung dengan kuasa psikiknya. Malah filem yang lebih setia
dengan karya asal adalah filem Korea Selatan, "The Ring Virus" arahan
Kim Dong-bin.
Apa pun fakta sebenar, hakikatnya, filem lakonan Nanako Matsushima,
Hiroyuki Sanada, dan Rikiya Otaka ini dianggap sebagai filem paling
menakutkan di Jepun, berdasarkan survey yang dibuat oleh Oricon.
Three... Extremes (2004)
Jika anda suka filem seram dari Hong Kong, Korea Selatan, dan Jepun,
maka "Three... Extremes" adalah jawapannya. Sekalipun ia merupakan
sekuel kepada konsep filem "Three" yang ditayangkan pada tahun 2002 dan
menampilkan Peter Chan (HK), Nonzee Nimibutr (Thailand) dan Kim Ji-woon
(Korea Selatan), "Three... Extremes" dianggap lebih hebat berbanding
filem asalnya.
Ia menampilkan tiga buah kisah seram dari tiga buah negara. Filem dari
Hong Kong berjudul "Dumplings", diarahkan oleh Fruit Chan ("Public
Toilet") mengenai seorang pelakon wanita veteran yang mahukan
keremajaannya semula dengan memakan ladu yang kononnya boleh
mengembalikan usia mudanya.
Filem dari Korea Selatan pula diarahkan Park Chan-wook ("Oldboy"),
berkisar seorang pengarah filem terkenal dan isterinya yang diculik oleh
seorang pelakon tambahan dan terpaksa membabitkan diri dalam permainan
sadistik untuk menyelamatkan si isteri.
Sementara itu, filem dari Jepun pula dihasilkan oleh Takashi Miike ("One
Missed Call"), tentang seorang wanita pendiam yang seringkali bermimpi
buruk di mana dia dikebumikan dalam sebuah kotak dalam salji.
Troublesome Night (1997)
Anda bukan peminat filem seram Asia jika tidak pernah menonton walau
satu pun dari 19 filem francais "Troublesome Night". Ia merupakan antara
filem seram pertama Asia yang dipersembahkan dalam bentuk empat segmen
berbeza yang disatukan secara berterusan. Ia juga dihoskan oleh Simon
Lui yang turut tampil dalam kesemua segmen dengan watak berbeza-beza.
Dalam filem pertama francais ini yang diarahkan oleh Herman Yau ("The
Untold Story"), kisah pertama adalah mengenai seorang pemuda bernama Ken
yang mengalami banyak insiden aneh selepas bertemu dengan seorang
wanita misteri berhampiran kubur di mana dia dan kawan-kawannya
berkhemah.
Di pengakhiran kisahnya, rakan-rakan Ken kembali ke Hong Kong dan satu
lagi kisah seram bermula, dan membabitkan seorang wanita bernama Puan To
yang tertunggu-tunggu kemunculan suaminya untuk sambutan ulangtahun
perkahwinan mereka. Pengakhiran kisah tersebut pula memulakan satu lagi
cerita tentang kawan Ken bernama Jojo yang bercinta dengan hantu.
Kisah keempat pula merupakan seram komedi yang melibatkan seorang lelaki
bernama Peter Butt yang keluar menonton wayang bersama kawan-kawan Ken
tanpa mengetahui bahawa pawagam tersebut berhantu.
Sundel Bolong (1981)
Jika anda masih seorang kanak-kanak di era 80-an, filem seram Indonesia
yang dipetik dari mitos Jawa tentang hantu seorang pelacur ini pasti
menjadi mimpi ngeri anda setiap malam.
"Sundel Bolong", lakonan Suzzanna dan Barry Prima berkisar tentang
seorang bekas pelacur yang telah diperkosa ketika suaminya berlayar
selama sembilan bulan. Akibat malu kerana hamil anak pemerkosanya, dia
membunuh diri dan bangkit semula untuk membalas dendam.
Jika anda menontonnya sekarang, mungkin banyak babak dan dialog yang
boleh dipersoalkan, dan lakonan yang boleh dikritik. Tapi suatu masa
dahulu, filem arahan Sisworo Gautama Putra ("Nyi Blorong") ini berjaya
membuatkan semua kanak-kanak bermimpi buruk, apatah lagi bila menonton
babak sundel bolong minum kuah satay panas yang kemudiannya tembus
mengalir di belakang badannya.
Misteri Rumah Tua (1987)
Mungkin filem ini dilakonkan oleh Noorkumalasari dan selama ini anda
menontonnya dengan alih suara Bahasa Melayu. Tapi filem yang membuatkan
semua kanak-kanak era 80-an ke 90-an takut dengan poster Noorkumalasari
ini sebenarnya merupakan filem gabungan Malaysia-Indonesia yang
diarahkan oleh Lilik Sudijo ("Gundala Putra Petir").
"Misteri Rumah Tua" bermula dengan enam orang remaja yang secara tidak
sengaja telah menjadi sasaran hantu seorang wanita yang ingin membalas
dendam terhadap peristiwa yang berlaku pada keluarganya, apatah lagi
bila seorang dari mereka, Susi (lakonan Rani Soraya) merupakan anak
kepada lelaki yang telah memperkosa dan membunuh ahli keluarga wanita
tersebut (lakonan Noorkumalasari).
Filem yang turut dilakonkan oleh Tonny Hidayat, WD Mochtar, dan Bram
Adrianto ini juga menjadi filem yang seringkali disebut-sebut bila
bercakap tentang filem seram di Malaysia/Indonesia, apatah lagi dengan
babak ikonik - si hantu melahirkan bayinya melalui mulut.
Oh, dan imej Noorkumalasari menyeringai dan menjegilkan mata di permulaan filem masih berjaya membuat penulis rasa seram sejuk.
kredit : http://www.tupai.com.my/